Angajații români vor avea anul viitor mai multe zile libere decât în 2013, întrucât nouă dintre cele 12 zile de concediu stabilite prin lege vor fi în timpul săptămânii. Astfel, în 2014, aceștia vor beneficia de cinci weekenduri prelungite (a doua zi de Paști, a doua zi de Rusalii și 1 decembrie, care cad luni, prima și a doua zi de Crăciun și primele două zile din anul 2015, care vor fi joi și vineri și Adormirea Maicii Domnului, care cade vineri).

Anul acesta, numai șase dintre cele 12 libere legale au fost în timpul săptămânii, astfel că guvernul le-a mai mai făcut „cadou” bugetarilor încă trei zile libere (2 și 3 mai, precum și 16 august) pentru ca aceștia să aibă weekenduri prelungite sau pentru a crea „punți“ libere între sărbători. Zilele adăugate de guvern la calendarul sărbătorilor legale din 2013 au fost recuperate fie în două sâmbete, fie prin prelungirea programului de lucru și s-au putut aplica și pentru angajații din sectorul privat numai dacă acest lucru a fost stabilit de patronate.

În cazul în care specificul activității unei companii împiedică însă angajatorul să ofere zile libere salariților în perioada sărbătorilor stabilite prin lege, acesta trebuie să le acorde angajaților o perioadă de timp liber corespunzătoare în următoarele 30 de zile sau un spor de minim 100% din salariul de bază pentru munca prestată în zilele de sărbătoare legală, potrivit prevederilor din Codul Muncii.

Cu 12 zile libere acordate pentru sărbătorile legale (1 și 2 ianuarie, prima și a doua zi de Paști, 1 mai, prima și a doua zi de Rusalii, Adormirea Maicii Domnului, Sfântul Apostol Andrei, 1 decembrie, prima și a doua zi de Crăciun), România se află în a doua jumătate a clasamentului la nivel european.

În prezent, în economie lucrează 4,3 milioane de persoane, din care 1,2 milioane sunt angajați în sistemul bugetar. 

Ce zile libere pentru sărbătorile legale sunt prevăzute în Codul muncii  pentru anul 2014 (art. 139):

1 și 2 ianuarie – miercuri și joi

prima și a doua zi de Paști – 20 și 21 aprilie (duminică și luni)

1 mai  – joi

prima și a doua zi de Rusalii – 8 și 9 iunie (duminică și luni)

Adormirea Maicii Domnului – 15 august (vineri)

Ziua Sfântului Apostol Andrei  – 30 noiembrie (duminică)

1 decembrie – luni

prima și a doua zi de Crăciun –  25 și 26 decembrie (joi și vineri)

Ce mai prevede Codul Muncii:

Art. 140

Prin hotărâre a Guvernului se vor stabili programe de lucru adecvate pentru unitățile sanitare și pentru cele de alimentație publică, în scopul asigurării asistenței sanitare și, respectiv, al aprovizionării populației cu produse alimentare de strictă necesitate, a căror aplicare este obligatorie.

Art. 141

Prevederile art. 139 nu se aplică în locurile de muncă în care activitatea nu poate fi întreruptă datorită caracterului procesului de producție sau specificului activității.

Art. 142.

Salariaților care lucreaza in unitățile prevăzute la art. 140, precum și la locurile de muncă prevăzute la art. 141 li se asigură compensarea cu timp liber corespunzător în următoarele 30 de zile. În cazul în care, din motive justificate, nu se acordă zile libere, salariații beneficiază, pentru munca prestartă în zilele de sărbătoare legală, de un spor la salariul de bază ce nu poate fi mai mic de 100% din salariul de bază corespunzător muncii prestate în programul normal de lucru.

Art. 143

Prin contractul colectiv de muncă aplicabil se pot stabili și alte zile libere.