Angajatorii care incadreaza in munca persoane in baza unui contract de ucenicie, debeficiaza de fonduri din bugetul asigurarilor pentru somaj, lunar, pe perioada derularii contractului de ucenicie, pentru fiecare persoana, potrivit proiectului de lege privind ucenicia la locul de munca.



Potrivit proiectului, lansat in dezbatere publica de Ministerul Muncii, angajatorii care incadreaza in munca persoane in baza unui contract de ucenicie primesc din bugetul asigurarilor pentru somaj, lunar, pe perioada derularii contractului de ucenicie, pentru fiecare persoana o suma egala cu 50% din salariul minim brut pe tara in vigoare; si o suma egala cu contravaloarea lunara a serviciilor de instruire teoretica a ucenicului.



Suma lunara se acorda angajatorilor proportional cu timpul efectiv lucrat de ucenic in luna respectiva.



Modul de acordare din bugetul asigurarilor pentru somaj a acestor bani se stabileste prin Normele metodologice de aplicare a prezentei legi.



In scopul asigurarii formarii profesionale a ucenicilor, angajatorii care beneficiaza de bani din fondul de somaj sunt obligati sa mentina raporturile de munca ale ucenicilor pe perioada contractului de ucenicie incheiat.



In situatia in care raporturile de munca incheiate intre angajatori si ucenici inceteaza, anterior expirarii duratei contractului de ucenicie, angajatorii sunt obligati sa restituie agentiilor pentru ocuparea fortei de munca sumele incasate, in totalitate, de la bugetul asigurarilor pentru somaj pentru fiecare ucenic, plus dobanda de referinta a Bancii Nationale a Romaniei in vigoare la data incetarii raporturilor de munca, daca incetarea acestora a avut loc din motivele prevazute de Codul muncii (ca urmare a acordului partilor, ca urmare a dizolvarii angajatorului persoana juridica, de la data la care persoana juridica isi inceteaza existenta etc.)



Proiectul prevede ca orice persoana fizica care nu detine o calificare profesionala, poate incheia un contract de ucenicie in calitate de ucenic incepand cu data la care a implinit varsta de 16 ani, dar nu mai tarziu de data implinirii varstei de 25 de ani.



Pot incheia contracte de ucenicie in calitate de ucenici si persoanele cu varste cuprinse intre 15 si 16 ani, daca au obtinut in prealabil acordul scris al parintilor sau reprezentantilor legali. Lipsa acordului scris al parintilor sau reprezentantilor legali atrage dupa sine nulitatea absoluta a contractului de ucenicie. Persoanele fizice autorizate si asociatiatiile familiale pot organiza ucenicie la locul de munca numai pentru nivelul I de calificare.



Calificarile, respectiv ocupatiile pentru care se organizeaza ucenicie la locul de munca se stabilesc anual in functie de cerintele pietei muncii si se aproba prin ordin al ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei, la propunerea Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca si cu avizul Consiliului National de Formare Profesionala a Adultilor.



Contractul de ucenicie este un contract individual de munca de tip particular incheiat pe durata determinata, in temeiul caruia o persoana fizica, denumita ucenic, se obliga sa se pregateasca profesional si sa munceasca pentru si sub autoritatea unei persoane fizice sau juridice, denumita angajator, in schimbul unui salariu si al formarii profesionale.



Pe langa clauzele prevazute in contractul individual de munca, contractul de ucenicie cuprinde obligatoriu clauze cu privire la:



* calificarea, respectiv ocupatia pe care urmeaza sa o dobandeasca ucenicul;



* maistrul de ucenicie care coordoneaza formarea profesionala a ucenicului;



* locul in care se desfasoara activitatea de pregatire practica si locul in care se desfasoara activitatea de pregatire teoretica;



* tipul de certificat ce se obtine la incetarea contractului de ucenicie;



* repartizarea programului de pregatire practica si a celui de pregatire teoretic.



Durata maxima a contractului de ucenicie este de 3 ani, dar nu mai mica de 6 luni. Formarea profesionala prin ucenicie la locul de munca cuprinde pregatirea teoretica si/sau pregatirea practica, iar timpul pentru pregatirea teoretica a ucenicului este inclus in programul de munca.



Controlul respectarii obligatiilor privind mentinerea raporturilor de munca incheiate intre ucenici si angajatorii care beneficiaza de subventii din bugetul asigurarilor pentru somaj se efectueaza, de catre organele de control din cadrul agentiilor pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.



Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei si Ministerul Educatiei si Cercetarii impreuna cu Consiliul National de Formare Profesionala a Adultilor elaboreaza si supun spre aprobare Guvernului norme metodologice pentru aplicarea prevederilor prezentei legi in termen de 90 de zile de la data publicarii acesteia in Monitorul Oficial.