Cei 4,3 milioane de salariați din România vor mai beneficia de patru zile de concediu legale până la finalul acestui an. Numai două dintre ele vor conta însă pentru salariați – 25 și 26 decembrie (prima și a doua zi de Crăciun), întrucât acestea vor fi în timpul săptămânii. Celelalte două zile libere legale rămase (30 noiembrie – Sfântul Andrei și 1 decembrie – Ziua Națională a României), vor cădea sâmbăta și duminica.

Anul acesta este cel de-al doilea când angajații români au concediu legal cu ocazia sărbătoririi Sfântului Andrei (zi decretată liberă în 2012). Anul trecut însă, salariații au avut parte de un weekend prelungit, dat fiind faptul că 30 noiembrie a picat vineri.

Codul Muncii prevede ca, în cazul în care angajatorul nu poate acorda zilele libere legale salariaților din cauza specificului activității companiei, este obligat să plătească angajații care nu lucrează cu un spor la salariu de până la 100% pentru acea zi sau să le dea o zi liberă în ur¬mătoarele 30 de zile. Totuși, pentru această variantă vor opta, în principiu, numai majoritatea hipermarketurilor, care închid magazinele doar în prima zi de Crăciun, angajații fiind chemați la serviciu în cea de-a doua zi (26 decembrie).

Angajații români se află în continuare pe ultimele locuri din lume în privința numărului de zile libere pe care le primesc în afara celor de odihnă – legea prevede numai 12 zile libere pentru sărbători legale – 1 și 2 ianuarie, prima și a doua zi de Paști, 1 Mai, prima și a doua zi de Rusalii, Adormirea Maicii Dom¬nu¬lui, Sfântul Andrei, 1 decembrie și prima și a doua zi de Crăciun. Două dintre acestea cad întotdeauna duminica (prima zi de Paști și Rusaliile).

Anul acesta, Guvernul a adăugat încă două zile la calendarul sărbătorilor legale –  2 și 3 mai, acordate începutul lunii martie a acestui an. Acestea au fost însă recuperate în două sâmbete, pe datele de 13 și 20 aprilie sau prin prelungirea progamului de lucru.

Deși prevederea a vizat și angajații din sectorul privat (dacă acest lucru a fost stabilit de patronate), zilele de 2 și 3 mai nu au fost libere pentru magistrați și alte categorii de personal din cadrul instanțelor judecătorești implicate în soluționarea proceselor cu termen în acele zile, dar nici pentru angajații Trezoreriei.

Ce prevede Codul Muncii în ceea ce privește sărbătorile legale

Art. 139

Zilele de sărbătoare legală în care nu se lucrează sunt:

– 1 și 2 ianuarie;

– prima și a doua zi de Paști;

– 1 mai;

– prima și a doua zi de Rusalii;

– Adormirea Maicii Domnului;

– 30 noiembrie – Sfântul Apostol Andrei cel Întâi chemat, Ocrotitorul României;

– 1 decembrie;

– prima și a doua zi de Crăciun;

– două zile pentru fiecare dintre cele 3 sărbători religioase anuale, declarate astfel de cultele religioase legale, altele decât cele creștine, pentru persoanele aparținând acestora.

Acordarea zilelor libere se face de către angajator.

Art. 140

Prin hotărâre a Guvernului se vor stabili programe de lucru adecvate pentru unitățile sanitare și pentru cele de alimentație publică, în scopul asigurării asistenței sanitare și, respectiv, al aprovizionării populației cu produse alimentare de strictă necesitate, a căror aplicare este obligatorie.

Art. 141

Prevederile art. 139 nu se aplică în locurile de muncă în care activitatea nu poate fi întreruptă datorită caracterului procesului de producție sau specificului activității.

Art. 142

Salariaților care lucrează în unitățile prevăzute la art. 140, precum și la locurile de muncă prevăzute la art. 141 li se asigură compensarea cu timp liber corespunzător în următoarele 30 de zile.

În cazul în care, din motive justificate, nu se accordă zile libere, salariații beneficiază, pentru munca prestartă în zilele de sărbătoare legală, de un spor la salariul de bază ce nu poate fi mai mic de 100% din salariul de bază corespunzător muncii prestate în programul normal de lucru.

Art. 143

Prin contractul colectiv de muncă aplicabil se pot stabili și alte zile libere.

Sursa: Codul Muncii