Codul muncii, lansat în 2003, urmează să fie modificat în așa fel încât angajatorii să poată face concedieri mai ușor, să folosească mai mult forță de muncă temporară sau să reducă programul de lucru al angajaților concomitant cu o scădere a salariilor, dacă situația firmei o cere.

O variantă intermediară a unui proiect de lege privind modificarea Codului muncii a fost făcută publică ieri de către sindicate, care încă de anul trecut au început negocierile cu reprezentanții patronatelor și cei ai Guvernului pentru a modifica legislația “rigidă” a muncii. Totuși, de la începutul crizei angajatorii au dat 700.000 de oameni afară, în prezent România având cel mai mic număr de salariați din 2000 încoace.

Un studiu realizat de avocatul Costel Gîlcă, specializat în dreptul muncii și securitate socială, pe un eșantion de 5.000 de cazuri de litigii de muncă din toată țara analizate în perioada 2007- 2008 arată că un procent de 65% din salariații care cer despăgubiri de la angajator în instanță câștigă procesul. Astfel, după ani în care angajații erau protejați prin lege de abuzurile angajatorilor și câștigau procese în instanță, angajatorii au reușit să includă în proiectul de modificare a Codului muncii o serie de propuneri favorabile lor.
Oamenii de afaceri și investitorii străini au făcut încă de anul trecut o serie de propuneri pentru modificarea legislației muncii. Încă de anul trecut, Camera de Comerț Româno-Americană (AmCham) a trimis Ministerului Muncii un set de 70 de recomandări pentru modificarea Codului muncii, menite să schimbe câteva aspecte referitoare la timpul de muncă și de odihnă al angajaților, simplificarea procedurilor sau flexibilizarea contractelor de muncă.

Una din măsurile propuse anul trecut viza stabilirea unor programe individualizate de muncă fără acordul sindicatelor, precum și posibilitatea acordării repaosului săptămânal în două zile neconsecutive la cererea salariatului.

Măsurile vizează mai ales angajații care trebuie să-și ducă copiii la grădiniță, de exemplu, iar repaosul să fie împărțit în mai multe ore pe parcursul săptămânii. Una din cele mai blamate prevederi din legislația actuală a muncii este faptul că angajatorii nevoiți să facă disponibilizări colective pentru reducerea costurilor erau constrânși să se uite mai întâi la criteriile sociale și nu la cele de performanță, atunci când selectau angajații care urmau să-și piardă locul de muncă.


Cele mai importante 10 modificări propuse pentru Codul Muncii

n Perioada pentru care poate fi încheiat un contract individual de muncă pe durată determinată va crește de la doi ani la cel mult trei ani; în plus, contractul va putea fi prelungit și după expirarea termenului, “pentru perioada realizării unui proiect, program sau lucrări”.
n Un angajator poate apela la agenți de muncă temporară pentru executarea unei sarcini precise și cu caracter temporar, pentru un termen de până la 24 luni (față de 12 luni, cât este în prezent). Contractele angajaților temporari pot fi prelungite până la o perioadă de maximum 36 de luni, comparativ cu perioada de prelungire de maximum 18 luni, valabilă în prezent.
n În cazul reducerii temporare a activității, pentru motive economice, tehnologice sau structurale pentru perioade care depășesc 30 zile, angajatorul va avea posibilitatea reducerii programului de lucru de la 5 zile la 4 zile pe săptămână, cu reducerea corespunzătoare a salariului, până la remedierea situației care a cauzat reducerea programului.
n Interdicția impusă angajatorului de a efectua noi încadrări în muncă pe locurile salariaților concediați timp de 9 luni de la data concedierii acestora va fi eliminată.
n Termenul de preaviz impus angajatului care demisionează va fi extins de la maximum 15 zile la cel puțin 20 zile lucrătoare pentru salariații cu funcții de execuție și de la 30 la 45 zile pentru salariații cu funcții de conducere.
n Pentru verificarea aptitudinilor salariatului, la încheierea contractului de muncă se poate stabili o perioadă de probă de cel mult 45 de zile calendaristice (față de 30 zile în prezent) pentru funcțiile de execuție și de cel mult 120 de zile calendaristice (90 zile în prezent) pentru funcțiile de conducere.
n Dacă pe durata unui an angajatul a beneficiat de concediu de odihnă cu o durată mai mare decât cea la care ar fi avut dreptul în raport cu activitatea prestată, angajatorul îi va putea reține din salariu indemnizația de concediu aferentă perioadei de depășire a duratei legale sau va putea opta pentru reducerea corespunzătoare a duratei concediului de odihnă pentru anul următor.
n Perioada în care munca suplimentară poate fi compensată prin ore libere plătite va fi prelungită de la 30 la 60 de zile. Munca suplimentară se compensează prin ore libere plătite în următoarele 60 de zile după efectuarea acesteia, nu în 30 de zile, cum stabilește legislația actuală.
n Perioada de probă în care sunt verificate aptitudinile salariatului va fi extinsă, iar contractul de muncă poate înceta fără preaviz pe durata sau la sfârșitul acestei perioade, angajatorul având dreptul să încadreze succesiv mai mult de trei persoane pentru același post în intervalul de probă. În cazul concedierilor colective, va fi luat în calcul modul de realizare a obiectivelor de performanță.
n Vor fi însă abrogate prevederile care stabilesc că, în cazul muncitorilor necalificați, perioada de probă are un caracter excepțional care nu poate depăși 5 zile lucrătoare și că absolvenții instituțiilor de învățământ se încadrează, la debutul lor în profesie, pe baza unei perioade de probă de cel mult 6 luni.