Guvernul nu s-a dezmințit nici de data asta și a modificat, în ultima sa ședință, Codul fiscal (pentru a doua oară în 2011), menținând tradiția înrădăcinată la Palatul Victoria de a modifica acte normative esențiale între Crăciun și Revelion sau cu puțin înainte. În 2010, 100 de articole ale Codului fiscal au fost modificate în 23 decembrie, cu intrare în vigoare de la 1 ianuarie.

Noua formă a Codului fiscal nu aduce modificări însemnate în legislația fiscală, cele mai importante dintre acestea fiind majorarea accizei la motorină, impozite majorate pentru companiile care nu-și reevaluează clădirile deținute și obligativitatea de a depune declarațiile anuale de impozit pe profit la 25 martie față de la 25 aprilie în prezent.

În schimb, prezentarea proiectului a adus o promisiune din partea ministrului de resort, Gheorghe Ialomițianu, anume că nu vor fi în 2012 modificări de taxe și impozite.

Față de cel mai important impact asupra bugetului, anume creșterea accizei la motorină la 374 euro/tonă de la 358 de euro (plus 4,4%), Ialomițianu a afirmat că va conduce la creșterea cu 2% a prețurilor, fără să detalieze dacă calcului Finanțelor se referă la prețul motorinei sau la prețuri în general. Creșterea accizei este în calendarul convenit cu UE pentru alinierea acestei taxe, a arătat ministrul.

“Avem obligația ca în 2013 să ajungem la motorină la nivelul accizei minime. Pentru 2012 a trebuit să respectăm acest calendar, urmând ca și în 2013 să aplicăm prevederea legată de majorare. Sigur că este și un impact estimat asupra prețurilor, colegii au calculat un 2%”, a spus Ialomițianu, citat de Mediafax.

Accizele, care sunt calculate anul acesta la un curs de 4,3001 lei/euro (Ă0,8% față de rata de schimb utilizată în 2011), aduc un sfert din încasările la bugetul de stat. În urma noilor mo­di­ficări aduse la Codul fiscal, Finanțele se așteaptă la un impact minim asupra bugetului de plus 362 mil. lei pentru că, dacă pe de o parte unele taxe cresc, alte deduceri introduse în actul normativ influen­țează bugetul cu minus (282 mil. lei)

Modificările aduse Codului fiscal sunt structurate în: măsuri de sprijinire a mediului de afaceri; măsuri de îmbunătățire a administrării fiscale; măsuri de simplificare a declarării și plății impozitelor; măsuri tehnice de corelare și clarificare și măsuri pentru alinierea la aquis-ul comunitar.

Ce modifică în esență Codul fiscal

  • Accizele la motorină cresc de la 358 euro/tonă la 374 euro/tonă.

  • Nivelul accizelor pentru sortimentele de cafea se mențin (cafea verde – 153 euro/tonă, cafea prăjită – 225 euro/tonă, cafea solubilă – 900 euro/ tonă).

  • Contribualii care obțin venituri din arendarea bunurilor agricole din patrimoniul personal au obligația înregistrării contractului încheiat între părți la organul fiscal, precum și a modificărilor survenite, în termen de 15 zile de la încheierea/producerea modificării acestuia.

  • Firmele care nu și-au reevaluat clădirile în ultimii trei ani vor plăti impozite majorate până la 20% din valoarea de inventar, iar procentajul urcă la 40% în cazul în care operațiunea nu a fost efectuată în ultimii cinci ani.

  • Termenul de depunere a declarației anuale de impozit pe profit este devansat de la 25 aprilie la 25 martie.

  • Companiile pot să opteze între plata trimestrială sau anuală a impozitului pe profit. Dacă se optează pentru ultima variantă se va plăti anticipat pentru anul următor 25% din impozitul datorat pe anul precedent.

  • Contribuabilii care desfășoară activitate de transport de persoane și de bunuri în regim de taxi și care în 2011 au fost impuși în sistem real vor avea posibilitatea să opteze pentru deter­minarea venitului pe bază de normă de venit.

  • Firmele cu cifră de afaceri de până la 100.000 euro au obligativitatea depunerii declarației unice o dată la trei luni și nu lunar.

  • De la 1 ianuarie și până la 31 iunie, companiile care își plătesc datoriile către stat beneficiază de reducerea la jumătate a pena­litățillor.

  • Băncile comerciale vor aplica stan­dardele internaționale de raportare financiară (IFRS) și vor renunța definitiv la standardul românesc de contabilitate (RAS). Pe parcursul anului diferența de pro­vizioane care urmează să fie eliberată pe baza tratamentului diferit nu va fi impozitată dacă suma este introdusă în rezerve și nu în profit.

  • Se acordă deductibilități în proporție de 50% pentru cheltuielile privind combustibilul în cazul vehiculelor rutiere destinate transportului rutier de persoane, care nu sunt utilizate exclusiv în scopul activității direct productive, la calculul impozitului pe profit și al impozitului pe venit.

  • Deductibilități în proporție de 50% a TVA-ului la achiziția acestor vehicule și a combustibilului necesar funcționării lor.

  • Cei care dețin până la cinci camere și le închiriază în scop turistic nu trebuie să devină persoane fizice autorizate. Dar trebuie să declare câte camere închiriază și pentru ce perioadă; impozitarea este pe baza normei de venit și nu trebuie să se țină con­tabilitate.

  • Persoanele fizice autorizate vor plăti tât contribuțiile sociale de sănătate, cât și contribuțiile sociale doar la ANAF și nu la ANAF, Casa de Pensii și Casa de Sănătate.

  • Persoanele fizice sau persoane juridice care realizează o cifră de afaceri sub 35.000 de euro și sunt plătitoare de TVA, pot să solicite anularea obligației de a mai fi plătitori de TVA.