Contribuabilii cu activități independente vor beneficia de o deductibilitate redusă de la 40% la 20% de la 1 iulie și vor plăti contribuții sociale individuale aplicate la o sumă care se limitează la cinci salarii medii, astfel încât taxarea să nu fie excesivă, dar fiecare să contribuie la sistemele de pensii și de sănătate, a declarat ministrul finanțelor Sebastian Vlădescu.
El a spus că mulți contribuabili sunt plătiți pe drepturi de autor fără a avea nicio legătură cu actul de creație.
Vlădescu a dat un exemplu prin care a arătat că pentru suma maximă pentru care se va aplica CAS, de 10.000 de lei, contribuabilul va plăti în plus până la 1.600 de lei. Cei care au venituri din activități independente vor achita doar contribuțiile individuale care revin unui salariat: pentru pensie 10,5%, contribuțiile de asigurări de sănătate – 5,5% și contribuțiile de asigurări de șomaj – 0,5%.
Prin înjumătățirea cotei de deducere la 20%, impozitul pe venitul din activități independente crește de la 10% la circa 12,8%.
Codul fiscal în varianta care intră în vigoare de la 1 iulie extinde aplicarea cotei de impozit de 16%, în timp ce câștigurile din jocuri de noroc vor fi taxate cu 25%.
Contribuabilii care dețin mai multe locuințe neînchiriate vor fi obligați să achite, până la 30 septembrie, “o taxă de solidaritate” la bugetul local, suplimentar impozitului pe proprietate, în cuantum cuprins între 50% și 200% din impozit, taxare prin care statul vrea să obțină 31 mil. lei în 2010.
Tot ieri, Guvernul a hotărât ca firmele de stat și regiile să verse la bugetul de stat o cotă de 90% din profitul anual, față de 50% în prezent. De asemenea, vor fi înghețate achizițiile de autoturisme și alte bunuri până la sfârșitul anului, iar cheltuielile materiale în general vor fi reduse cu 20%, exceptate fiind cheltuielile pentru producție.
Modificările aduse Codului fiscal
1. Aplicarea impozitului de 16% asupra tuturor veniturilor din dobânzi de la 1 iulie
- Veniturile obținute de persoanele fizice rezidente din dobânzi aferente depozitelor la vedere, conturilor curente, depozitelor la termen, instrumentelor de economisire sau contractelor civile încheiate sunt impozitate cu 16% de la 1 iulie, indiferent de data contractului. Intră sub incidența impozitului de 16% și dobânzile aferente depozitelor constituite la băncile pentru economisire-creditare în domeniul locativ.
2. Unificarea la 16% a impozitului pe veniturile din tranzacții cu acțiuni (titluri de valoare)
- Indiferent de durata deținerii titlurilor, câștigul realizat din tranzacții va fi taxat cu 16%, în timp ce pierderea netă anuală poate fi reportată în următorii 7 ani consecutivi.
- Contribuabilii trebuie să plătească anticipat la sfârșitul fiecărui trimestru în contul impozitului anual datorat.
- Pentru perioada 1 ianuarie 2010 – 30 iunie 2010 se determină câștigul net/pierderea netă aferent/aferentă în funcție de durata deținerii, care este asimilat câștigului net anual / pierderii nete anuale. Impozitul se determină prin aplicarea vechilor cote de impunere de 1% (pentru dețineri mai mari de 1 an) și respectiv 16% la câștigul net aferent perioadei, asimilat câștigului net anual.
- Pierderea netă aferentă perioadei 1 ianuarie 2010 – 30 iunie 2010 asimilată pierderii nete anuale se compensează cu câștigul net asimilat câștigului net anual aferent perioadei 1 iulie 2010 – 31 decembrie 2010. Dacă în urma compensării rezultă pierdere, aceasta se reportează numai asupra câștigului net anual impozabil aferent anului 2011.
- Pentru perioada 1 iulie 2010 – 31 decembrie 2010 regulile privind impunerea câștigului din transferul titlurilor de valoare, altele decât părțile sociale și valorile mobiliare în cazul societăților închise, se aplică prin asimilarea perioadei respective cu anul fiscal.
3. Includerea în veniturile salariale și taxarea următoarelor sume acordate angajaților:
- Contravaloarea tichetelor de masă
- Contravaloarea tichetelor cadou
- Contravaloarea tichetelor de vacanță
- Plățile compensatorii
- Contravaloarea tichetelor de creșă
4. Instituirea unei “taxe de solidaritate” în sarcina contribuabililor cu mai multe proprietăți imobiliare neînchiriate
- Pentru creșterea veniturilor bugetelor locale până la sfârșitul anului 2010, persoanele fizice care au în proprietate două sau mai multe locuințe plătesc o taxă suplimentară reprezentând: 50% din impozitul datorat în 2010 pentru prima clădire în afara celei de domiciliu 100% din impozitul datorat în 2010 pentru a doua clădire în afara celei de domiciliu 200% din impozitul datorat în 2010 pentru a treia și următoarele clădiri în afara celei de domiciliu
5. Înjumătățirea cotei de cheltuieli deductibile din veniturile din drepturi de autor
- Cota de cheltuială forfetară acordată la calculul venitului net anual din drepturi de proprietate intelectuală scade de la 40% la 20%; în cazul veniturilor provenite din lucrări de artă monumentală cota se înjumătățește de la 50% la 25%.
6. Unificarea la 25% a impozitului pe veniturile din jocuri de noroc
- Toate câștigurile din jocuri de noroc vor fi impozitate de la 1 iulie cu 25%, impozitul fiind calculat și reținut de către firma organizatoare. Venitul net va fi calculat la nivelul câștigurilor obținute într-o zi de la același organizator.
7. Majorarea de la 1% la 16% a cotei de impunere anticipată a câștigurilor din operațiuni de vânzare cumpărare valută la termen pe bază de contract, precum și orice alte operațiuni de acest gen pentru persoanele fizice rezidente.
8. Persoanele cu venituri din activități independente vor plăti contribuții de asigurări sociale individuale, similare celor achitate de orice angajat, de 16,5%, dar numai pentru sumele încasate care echivalează cu cinci salarii medii brute pe an.