Noul Cod al muncii prevede ca angajatul să poată cere de la angajator un document care să ateste activitatea desfășurată de acesta, durata activității, salariul și vechimea în muncă și că beneficiază de toate drepturile salariale pentru perioada în care participă la un curs de formare profesională inițiat de angajator.

Totuși, în codul muncii actualizat pe 2011, angajatul care vrea să-și ia concediu fără plată pentru a participa la programe de formare profesională poate fi refuzat de către angajator dacă acesta susține că lipsa angajatului va prejudicia activitatea firmei.

De asemenea, noul cod al muncii prevede că fiecare angajat va avea trecut în contractul de muncă criteriile de evaluare profesională și este anunțat dacă angajatorul vrea să ceară informații despre activitatea acestuia de la fostul angajator.

Codul muncii 2011 schimbă și durata perioadei de probă, care este de 90 de zile pentru funcțiile de execuție și de 120 de zile pentru funcțiile de conducere. De asemenea, termenul de preaviz este de 20 de zile lucrătoare pentru funcții de execuție și de 45 de zile lucrătoare pentru funcții de conducere, mai mare decât cel prevăzut în legislația anterioară.

Totuși, dacă vrea, angajatul poate renunța la job fără preaviz și fără explicații suplimentare după perioada de probă, doar printr-o notificare scrisă. O altă prevedere din noul Cod al muncii arată că angajatul poate solicita programe individualizate de muncă.

Dacă angajatul refuză să plece în perioada de delegare, nu poate fi sancționat disciplinar. Pe de altă parte, dacă angajatorul își reduce sau întrerupe temporar activitatea, salariatul trebuie să se afle la dispoziția angajatorului și să reînceapă activitatea când este nevoie.

Angajatorul este obligat să înregistreze demisia salariatului, iar refuzul angajatorului de a înregistra demisia oferă dreptul angajatului de a face dovada acesteia.

De asemenea, durata timpului săptămânal de muncă nu poate depăși 48 de ore, inclusiv orele suplimentare.

Citiți mai multe prevederi care vizează angajații în varianta online a noului Cod al muncii – varianta consolidată 2011, care poate fi descărcată de pe site-ul Ziarului Financiar: www.zf.ro/anuare.