Companiile vor plati de la inceputul anului viitor o contributie de 2,5% la bugetul asigurarilor pentru somaj, cu 0,5% mai mica decat in prezent, potrivit unei ordonante de urgenta aprobata ieri de guvern.

Aceasta reducere va avea ca efect si diminuarea contributiei pe care trebuie sa o plateasca persoanele care se asigura benevol in cadrul sistemului de asigurari pentru somaj – liber-profesionisti, membri ai asociatiilor familiale. Acestia vor plati 3,5% din venitul lunar (fata de 4% in prezent) pentru ca procentul de 3,5% include contributia angajatorilor – 2,5% si contributia individuala – 1%.

Actul normativ, care modifica si completeaza Legea 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, introduce si o serie de facilitati pentru patronii care angajeaza absolventi sau someri in varsta de peste 45 de ani si stabileste cuantumul indemnizatiei de somaj in functie de stagiul de cotizare si contributia la bugetul asigurarilor sociale de somaj.

Potrivit ordonantei, care intra in vigoare la 1 ianuarie 2006, patronii care angajeaza absolventi sau someri de peste 45 de ani vor fi scutiti pe o perioda de un an de la plata contributiei aferente la bugetul asigurarilor pentru somaj.

De asemenea, absolventii invatamantului preuniversitar si universitar care renunta la somaj si se incadreaza in munca vor beneficia de o prima echivalenta cu un salariu de baza minim brut pe tara si de o suma egala cu valoarea indemnizatiei de somaj la care ar mai fi avut dreptul.

Actul normativ modifica, totodata, cuantumul si perioada de acordare a indemnizatiei de somaj in functie de stagiul de cotizare si contributia la bugetul asigurarilor sociale de somaj.

Astfel, persoanele cu un stagiu de cotizare de cel putin un an vor primi indemnizatia de somaj pe o perioada de sase luni, iar contribuabilii cu un stagiu de cotizare de cel putin cinci ani vor primi indemnizatia timp de noua luni. Pentru un stagiu de cotizare mai mare de zece ani, indemnizatia de somaj va fi acordata timp de un an.

In ceea ce priveste cuantumul indemnizatiei de somaj, acesta va fi o suma fixa lunara, neimpozabila, reprezentand 75% din salariul de baza minim brut pe tara, la care se adauga – pentru persoanele cu un stagiu de cotizare mai mare de trei ani – o suma calculata prin aplicarea unei cote procentuale asupra mediei salariului de baza lunar brut pe ultimele 12 luni.

Cotele procentuale vor fi de 3% pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de cel putin trei ani, de 5% pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de cel putin cinci ani, de 7% pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de cel putin zece ani si de 10% pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de cel putin 20 ani.

Reprezentantii Guvernului au anuntat, recent, ca de la 1 ianuarie 2006 vor fi diminuate contributiile pentru asigurari sociale (care includ asigurarile sociale de stat – pensii, asigurarile de sanatate si asigurarile de somaj) datorate de angajatori cu doua puncte procentuale.