Asa cum au putut afla din Monitorul Oficial, angajatorii vor plati de luna viitoare contributii sociale mai mici dupa intrarea in vigoare a legii care prevede o reducere cu doua puncte procentuale a taxarii pe forta de munca incepand cu 1 ianuarie.
In conditiile in care Codul fiscal a ramas la varianta din iulie 2005, aceasta este cea mai importanta modificare la nivelul taxelor pe 2006.
“Asa cum prevede Legea bugetului asigurarilor sociale, de la 1 ianuarie contributiile scad cu doua puncte procentuale, reducere care se aplica numai angajatorilor. Astfel, se plateste cu 1,5% mai putin la pensii si cu 0,5% la somaj”, a declarat pentru Ziarul Financiar Mihai Seitan, secterat de stat in cadrul Ministerului Muncii.
Pana acum, o companie platea contributii sociale de 32,5% din salariul brut al unui angajat, din care 22% reprezentau asigurarile sociale (pensia), 7% – contributia la fondul de sanatate, 3% pentru somaj si 0,5% pentru fondul de accidente de munca.
Din februarie, cand urmeaza sa fie achitate salariile aferente lunii ianuarie, contributiile totale se reduc la 30,5%.
In ceea ce priveste angajatul, acesta va plati aceleasi contributii ca si anul trecut. Adica 9,5% pentru pensie, 1% pentru somaj si 6,5% pentru sanatate – in total 17%.
Decizia luata de autoritati in ceea ce priveste angajatorii va avea drept consecinta o scadere a incasarilor programate la bugetul asigurarilor sociale de stat cu aproximativ 217 milioane de euro, motiv pentru care reducerea fusese amanata cu un an in 2005.
“Este o reducere importanta pentru companiile cu multi salariati, care folosesc intensiv forta de munca, putand incuraja noi angajari. Masura este cunoscuta din Monitorul Oficial, dar este intr-adevar curios ca nu a fost anuntata public decizia finala”, comenteaza Mihaela Mitroi, tax partner la firma de consultanta PricewaterhouseCoopers.
Intentia guvernului de a reduce contributiile pentru angajatori a fost mentionata de ministrul finantelor Sebastian Vladescu in septembrie, la scurt timp de la instalarea in functie, fara sa fi indicat si categoriile de contributii vizate.
Ulterior, autoritatile au omis sa mai faca precizari publice privind decizia luata, astfel ca angajatorii au fost lasati sa urmareasca Monitorul Oficial pentru a afla daca si cu cat scad contributiile de la 1 ianuarie 2006.
“Probabil s-a considerat ca angajatorii urmaresc legea. In evaluarea efectului trebuie avuta in vedere si majorarea de la 9.211 lei la 1.077 lei noi a salariului mediu brut luat in considerare la calculul contributiei la fondul de pensii, respectiv structura salariilor dintr-o companie si ponderea celor care depasesc 1.077 lei noi”, spune Nicolae Done, tax partner la KPMG.
Guvernul a ratat astfel un prilej pentru a-si imbunatati imaginea sifonata in ochii mediului de afaceri din cauza balbaielilor fara sfarsit privind modificarea Codului fiscal.
Toata toamna, firmele, dar si contribuabilii persoane fizice au fost tinuti cu sufletul la gura de Ministerul Finantelor in contextul discutiilor sterile privind ipotetice modificari de impozite si taxe incluse in Codul fiscal, fara ca macar sa se ajunga la o concluzie.