Companiile care plătesc venituri pe drepturi de autor sau contribuabilii cu profesii liberale sau activități independente, precum și contribuabilii vizați de extinderea impozitării cu 16%, mai au de așteptat până la sfârșitul lunii pentru a ști sigur cum se aplică noile prevederi ale Codului fiscal.
Ieri, premierul Emil Boc a spus că normele de aplicare a noilor reguli privind combaterea evaziunii fiscale vor fi aprobate de Guvern săptămâna viitoare, urmând ca metodologia Codului fiscal, prin care a fost extinsă baza de impozitare, să fie avizată până la sfârșitul lunii iulie. “Nu vom depăși nici măcar cu o zi termenul legal de adoptare a normelor”, a spus Boc.
El a precizat că Executivul dispune încă de timp pentru a adopta normele la Codul fiscal, în condițiile în care plățile aferente lunii iulie sunt efectuate în luna august.
Prin modificările efectuate recent asupra Codului fiscal, Guvernul a stabilit că orice venituri de natură profesională, altele decât cele salariale, se impozitează cu cota de impozit pe venit și contribuții individuale de asigurări sociale, asigurări sociale de sănătate și asigurări de șomaj.
Potrivit uneia dintre variantele proiectului de norme, veniturile din drepturi de autor sunt considerate venituri din activități independente.
În consecință, au fost realizate diferențieri în ceea ce privește modul de aplicare a contribuțiilor sociale asupra veniturilor de natură profesională.
În situația persoanelor care realizează venituri din drepturi de autor baza de calcul o constituie cuantumul brut al veniturilor de natură profesională realizate anual, pe fiecare plătitor de venit, în situația în care acest cuantum nu depășește echivalentul a cinci salarii medii brute pe economie. În caz contrar, baza de calcul este reprezentată de echivalentul a cinci salarii medii brute pe economie.
În celelalte cazuri, baza de calcul a contribuțiilor individuale este reprezentată de cuantumul brut al veniturilor de natură profesională realizate lunar, pe fiecare plătitor de venit, dacă acest cuantum nu depășește echivalentul a cinci salarii medii brute pe economie sau echivalentul a cinci salarii medii brute pe economie, în caz contrar.