Schimbarea din temelii a sistemului public de pensii prin Legea 19/2000, modificata la randul sau prin OU49/2001, a starnit numeroase discutii in mediile de afaceri, in principal din cauza neclaritatii si confuziei create de o serie de prevederi.
Noua lege afecteaza intreprinderile care platesc angajatilor salarii brute de pana la 28.000.000 lei, acestea fiind nevoite sa-si majoreze costurile cu CAS, avand in vedere ca salariul net nu trebuie diminuat. Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii a criticat vehement noul sistem.
Firma de consultanta Andersen a organizat ieri o conferinta la care a invitat reprezentanti ai Casei Nationale de Pensii si Asigurari Sociale (CNPAS) pentru a incerca sa ofere explicatii.
Acestia au anuntat ca, potrivit normelor metodologice care ar urma sa fie adoptate de guvern saptamana viitoare, angajatorii vor fi obligati ca in termen de 15 zile de la publicare sa solicite angajatilor cu conventie civila declararea existentei si a unui eventual contract de munca individual. In caz afirmativ, numai angajatorul principal este obligat sa retina si sa vireze CAS.
Salariatii angajati exclusiv prin conventii civile au tratament identic cu cel al personalului cu contract de munca. In acest caz, angajatorul este obligat sa calculeze si sa vireze CAS fara diferentiere.
Potrivit reprezentantilor CNPAS, mult asteptatele norme metodologice vor include si transele de venituri pentru care firmele trebuie sa majoreze salariile brute pentru ca netele sa nu fie afectate de aplicarea legii. Cea mai mica rata de majorare corespunzatoare este de 2%, iar cea mai mare de 8,29%.
“Obligativitatea majorarii salariilor brute nu a starnit nemultumiri printre clientii nostri”, a declarat pentru Ziarul Financiar Adelina Stoian, tax manager la firma de consultanta Andersen Romania.
Ea explica aceasta prin faptul ca firmele care platesc salarii mari – in principal filiale ale unor multinationale – ajung de fapt sa realizeze economisiri datorita reducerii cotelor de contributie pe care trebuie sa le suporte.
Astazi se asteapta publicarea in Monitorul Oficial a Legii 19 modificate, prin care se stabileste valoarea salariului mediu brut la 4.148.653 lei si pe cea a punctului de pensie la 1.597.232 lei.