Programul economic care sta la baza noului acord incheiat de Romania cu Fondul Monetar International prevede reducerea in continuare a ratelor contributiilor la asigurarile sociale, impreuna cu masuri de largire a bazei de impozitare si imbunatatirea administratiei fiscale.
Ministrul Finantelor, Mihai Tanasescu, a anuntat, recent, ca anul viitor contributiile pentru asigurari sociale vor scadea de la 49,5% la 47,5%. De asemenea, cota minima de impozitare a veniturilor persoanelor fizice va scadea de la 18% la 14%, iar cota maxima va fi redusa cu doua puncte procentuale, la 38%. Cotele intermediare vor fi eliminate, cu exceptia celei de mijloc, de 26%.
Oamenii de afaceri sustin insa ca Romania are nevoie de o mai mare relaxare a fiscalitatii pe forta de munca si propun chiar o reducere cu cel putin patru puncte procentuale a contributiei pentru asigurarile sociale.
Expertii FMI spun ca autoritatile se confrunta cu problemele vechi privind arieratele fiscale si neplata facturilor la utilitati de catre intreprinderile de stat mari generatoare de pierderi. Cele mai mari intreprinderi producatoare de pierderi vor fi redimensionate, iar angajatii vor fi sprijiniti in vederea participarii la cursuri de reorientare profesionala si gasirea unor noi locuri de munca.
Reprezentantii Fondului Monetar International considera ca mentinerea cresterii salariale la nivel national in conformitate cu cresterea productivitatii muncii trebuie realizata prin controlul asupra salariilor de catre companiile de stat si o politica prudenta privind salariul minim.
In acest moment, Romania se afla pe penultimul loc intre statele membre si candidate la Uniunea Europeana din punct de vedere al nivelului salariului minim care se ridica la 69 de euro, ultima pozitie fiind detinuta de Bulgaria, cu 61 de euro. Spre comparatie, salariul minim este de 207 euro in Cehia, 191 euro in Ungaria, 177 euro in Polonia, 240 euro in Turcia si 471 euro in Slovenia. Uniunea Europeana dinaintea valului de extindere de la 1 mai include un grup de tari cu salarii minime de peste 1.000 de euro si o serie de state cu retributii sub acest nivel, dar peste cel al statelor candidate. Cel mai mare nivel al salariului mimin este inregistrat in Luxemburg – 1.403 euro, urmat de Olanda – 1.265 euro, Belgia – 1.186 euro, Franta – 1.173 euro, Marea Britanie – 1.083 euro si Irlanda – 1.073 euro. Statele membre cu niveluri salariale reduse sunt Grecia – 605 euro, Spania – 537 euro, Portugalia – 498 euro.