Versiunea completă
Eveniment

Ce prevede ordonanța prin care se modifică Codul fiscal de la 1 iulie

Contribuabilii cu activități independente vor beneficia de o deductibilitate redusă de la 40% la 20% de la 1 iulie și vor plăti contribuții sociale individuale aplicate la o sumă care se limitează la cinci salarii medii, astfel încât taxarea să nu fie excesivă, dar fiecare să contribuie la sistemele de pensii și de sănătate, a declarat ministrul finanțelor Sebastian Vlădescu.

Razvan Voican · 23 iunie 2010 · 5 min de citit

Contribuabilii cu activități independente vor beneficia de o deductibilitate redusă de la 40% la 20% de la 1 iulie și vor plăti contribuții sociale individuale aplicate la o sumă care se limitează la cinci salarii medii, astfel încât taxarea să nu fie excesivă, dar fiecare să contribuie la sistemele de pensii și de sănătate, a declarat ministrul finanțelor Sebastian Vlădescu.

El a spus că mulți contribuabili sunt plătiți pe drepturi de autor fără a avea nicio legătură cu actul de creație.

Vlădescu a dat un exemplu prin care a arătat că pentru suma maximă pentru care se va aplica CAS, de 10.000 de lei, contribuabilul va plăti în plus până la 1.600 de lei. Cei care au venituri din activități independente vor achita doar contribuțiile individuale care revin unui salariat: pentru pensie 10,5%, contribuțiile de asigurări de sănătate – 5,5% și contribuțiile de asigurări de șomaj – 0,5%.

Prin înjumătățirea cotei de deducere la 20%, impozitul pe venitul din activități independente crește de la 10% la circa 12,8%.

Codul fiscal în varianta care intră în vigoare de la 1 iulie extinde aplicarea cotei de impozit de 16%, în timp ce câștigurile din jocuri de noroc vor fi taxate cu 25%.

Contribuabilii care dețin mai multe locuințe neînchiriate vor fi obligați să achite, până la 30 septembrie, “o taxă de solidaritate” la bugetul local, suplimentar impozitului pe proprietate, în cuantum cuprins între 50% și 200% din impozit, taxare prin care statul vrea să obțină 31 mil. lei în 2010.

Tot ieri, Guvernul a hotărât ca firmele de stat și regiile să verse la bugetul de stat o cotă de 90% din profitul anual, față de 50% în prezent. De asemenea, vor fi înghețate achizițiile de autoturisme și alte bunuri până la sfârșitul anului, iar cheltuielile materiale în general vor fi reduse cu 20%, exceptate fiind cheltuielile pentru producție.

Modificările aduse Codului fiscal

1. Aplicarea impozitului de 16% asupra tuturor veniturilor din dobânzi de la 1 iulie

2. Unificarea la 16% a impozitului pe veniturile din tranzacții cu acțiuni (titluri de valoare)

3. Includerea în veniturile salariale și taxarea următoarelor sume acordate angajaților:

4. Instituirea unei “taxe de solidaritate” în sarcina contribuabililor cu mai multe proprietăți imobiliare neînchiriate

5. Înjumătățirea cotei de cheltuieli deductibile din veniturile din drepturi de autor

6. Unificarea la 25% a impozitului pe veniturile din jocuri de noroc

7. Majorarea de la 1% la 16% a cotei de impunere anticipată a câștigurilor din operațiuni de vânzare cumpărare valută la termen pe bază de contract, precum și orice alte operațiuni de acest gen pentru persoanele fizice rezidente.

8. Persoanele cu venituri din activități independente vor plăti contribuții de asigurări sociale individuale, similare celor achitate de orice angajat, de 16,5%, dar numai pentru sumele încasate care echivalează cu cinci salarii medii brute pe an.

Citește și